Jaką stronę wybrać WordPress czy autorski CMS?

Potencjalny klient agencji marketingowej nie zastanawia się na jakim systemie ma być zbudowana jego strona internetowa. Oczywiście nie ma w tym nic złego, bo nie musi się na tym znać. Na pewno bardzo pomocne byłoby określenie podstawowych celów i oczekiwań, ale to właśnie przyszły wykonawca Waszej strony powinien wytłumaczyć i dopytać o szczegóły realizacji. Jedną w podstawowych kwestii, nad którą warto się zastanowić to wybór CMS, czyli systemu zarządzania treścią. 

WordPress czy autorski CMS?

CMS (Content Management System), czyli system zarządzania treścią pozwala nam aktualizować stronę internetową, wrzucać nowe galerie, wpisy, obrazy, filmy, obsługiwać formularze, sklepy, mapki i wiele innych elementów składających się na wygląd i działanie naszej witryny. Jednym z głównych tematów, nad którym powinniśmy się zastanowić to wybór pomiędzy gotowymi rozwiązaniami typu WordPress, Joomla, Wix czy zdobywający coraz większą popularność WebWave, a skorzystaniem z autorskiego i pisanego od podstaw specjalnie dostosowanego do nas CMS. Oba rozwiązania mają swoje zalety, ale też niestety wady.

Wady i zalety

Z gotowych rozwiązań skupmy się na pierwszym i prawdopodobnie najpopularniejszym, czyli WordPressie. Posiada otwarty kod źródłowy (open source) projektowany przez wielu różnych programistów i dostępny dla użytkowników internetu, Można go przerabiać i dostosowywać do swoich potrzeb, co może być zaletą, ale też jednocześnie wadą. Przez dużą popularność oraz znajomość kodu, strony budowane na WP stają się ofiarami hakerów i złośliwego oprogramowania. Dlatego należy pamiętać o regularnych aktualizacjach oraz zabezpieczeniu swojej witryny. WordPress to prawdopodobnie najpopularniejszym CMS, ponieważ jest  prosty w obsłudze, tani, intuicyjny oraz daje ogromne możliwości dostosowania motywów i szablonów do naszych potrzeb. Dodatkowo tysiące wtyczek sprawiają, że nie musimy znać się na programowaniu. Pamiętajmy, że  aktualizacje systemu, wtyczek czy motywów mogą ze sobą nie współpracować, dlatego tak ważne są m.in. kopie zapasowe i odpowiednia optymalizacja strony. Mimo to, na WordPressie działają tysiące stron i rozbudowanych witryn internetowych. 

WORDPRESS
Wady: podatność na ataki złośliwego oprogramowania, możliwość braku współpracy motywów i wtyczek
Zalety
: prosta obsługa,  ogromne możliwości dzięki tysiącom motywów i wtyczek, krótki czas realizacji, niski koszt stworzenia i utrzymania strony

Autorski CMS tworzony jest przez konkretną firmę, nikt nie może w niego ingerować i nie ma do niego dostępu. Dobrze zaprojektowana strona szybciej się ładuje i jest też zdecydowanie trudniejszym celem dla hakerów. Od początku dostosowany jest do naszych oczekiwań. Koszt zbudowania własnej strony od zera może przewyższać tą na WordPressie, ale skutkuje to większym bezpieczeństwem. Wadą takiego rozwiązania może być skomplikowana obsługa i wprowadzanie poważniejszych zmian jedynie przez twórców kodu.

AUTORSKI CMS
Wady: wyższy koszt, skomplikowana obsługa, dłuższy czas realizacji
Zalety
: strona w 100% dostosowana do naszych potrzeb, szybsze ładowanie, bezpieczeństwo

Alternatywny wybór: WebWave

WebWave to rozwiązanie, które łączy cechy obu wspomnianych wcześniej rozwiązań. WebWave to kreator stron internetowych, który nie potrzebuje dodatkowych wtyczek, posiada prostszy kod i umożliwia budowanie witryn bez znajomości programowania. Sama obsługa jest dość intuicyjna, a panel porównywalny często do programów graficznych. Dlatego jeśli ktoś pracował na przykład z programem Photoshop, powinien łatwo odnaleźć się również w WebWave. W porównaniu do WP to dość nowe narzędzie tworzone nieco na wzór znanego już WebFlow, które w Polsce coraz szybciej zyskuje na popularności.

Co wybrać? Krótkie podsumowanie

Wydaje się, że bardziej bezpieczne i profesjonalne jest skorzystanie z autorskiego systemu zarządzania treścią. Zwykle poleca się go firmom, które celują w rozbudowane witryny, wyszukiwarki oraz oczekują indywidualnego projektu, a wprowadzanie zmian na stronie zlecają wyspecjalizowanym agencjom. WordPress początkowo stworzony został do prowadzenia blogów, jednak z czasem system tak się rozwinął, że korzystają z niego tysiące firm, sklepów i różnych organizacji. Obecnie jest zdecydowanie numerem jeden wśród gotowych rozwiązań. Przy wyborze własnej strony, zastanów się czego potrzebujesz i jaka rolę ma pełnić Twoja witryna – zerknij na mój „zakres usług„, gdzie znajdziesz wyszczególnione funkcjonalności, może pozwoli Ci to dokładniej przygotować się i określić własne potrzeby.

Podczas rozmowy z potencjalnym wykonawcą Twojej firmowej strony internetowej, nie zapomnij dopytać o różne rozwiązania oraz czy będziesz w stanie i w jaki sposób sam/sama edytować treści.

Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek pytań, jestem do Twojej dyspozycji w zakładce Kontakt!

Nie zapomnij polubić profilu na Facebooku BR Website.

Może Cię zainteresować

Jak mogę Ci pomóc?

Kontakt

Scroll to Top